Wie, wat, waar, Cecile Blansjaar.

Cecile Blansjaar is orthopedagoog en autisme specialist. Ze is mede-eigenaar van De Sociale Bron.
We stelden een aantal vragen om haar beter te leren kennen.

Cecile, vertel eerst eens iets over jezelf..
I

k ben Cecile Blansjaar, orthopedagoog en autismespecialist bij De Sociale Bron. Vanuit mijn studie Pedagogogische wetenschappen aan de universiteit van Amsterdam ben ik sinds 2011 actief werkzaam als orthopedagoge binnen verschillende instellingen. Voor en tijdens mijn studie heb ik meerdere jaren als begeleidster gewerkt op groepen voor zowel kinderen als volwassenen met een beperking maar ook binnen gezinnen als thuisondersteuner. Ook heb ik een aantal jaar voor de klas gestaan binnen het speciaal onderwijs. Momenteel ben naast mijn werkzaamheden bij De Sociale Bron sinds 2012 werkzaam bij een organisatie gericht op het ondersteunen van mensen met een (verstandelijke) beperking en aanverwante stoornissen als autisme, borderline, hechtingsproblematiek, ADHD etc. Ik ben daar met name betrokken bij de locaties voor wonen en dagbesteding voor kinderen met een beperking. Daarnaast ben ik betrokken bij een gezinshuis voor jong volwassenen met een verstandelijke beperking en een autisme spectrum stoornis. Vanuit mijn specifieke interesse voor mensen met autisme heb ik een opleiding gedaan tot autisme specialist. Daarnaast ben ik in het bezit van een basisaantekening diagnostiek, waardoor het mogelijk is om testen af te nemen voor beeldvorming van kinderen en volwassenen (bv. een IQ test, een test over het sociaal-emotioneel functioneren en een autisme screening). Naast mijn werkzaamheden ben ik veel te vinden in de sporthal om zelf te volleyballen, maar ook om training te geven aan jeugdleden.

Wat is een Orthopedagoog?

Een orthopedagoog houdt zich in de dagelijkse praktijk bezig met het ondersteunen van kinderen (maar ook volwassenen) met een beperking. Een orthopedagoog ondersteund als opvoedsituaties anders verlopen. In principe is de pedagogiek gericht op kinderen, maar ook volwassenen met een verstandelijke beperking kunnen baat hebben bij ondersteuning van een orthopedagoog (omdat zij op een jongere ontwikkelingsleeftijd functioneren). De beperking kan een verstandelijke- en/of lichamelijke beperking zijn, maar ook een stoornis als autisme, adhd, fobie/angst, depressie, leerproblemen (dyslexie maar ook hoogbegaafdheid) en bijvoorbeeld dwangstoornissen. Een orthopedagoog geeft adviezen aan het kind of de volwassenen zelf, aan ouders, broers/zussen/familie, maar ook aan bijvoorbeeld leerkrachten.

Een orthopedagoog is universitair geschoold (heeft een mastertitel) en kan tevens diagnostisch onderzoek doen naar ontwikkelingsproblemen door middel van intelligentieonderzoek, sociaal-emotioneel onderzoek, onderzoek naar zelfredzaamheid en bijvoorbeeld een screening voor autisme en ADHD.

Een orthopedagoog kan zowel bij u thuis als in de klas ondersteuning bieden. Vaak maakt een orthopedagoog voor het geven van een passend advies gebruik van gesprekken, observaties en bijvoorbeeld video-analyses. Vanuit kennis over ontwikkelingsproblemen worden door orthopedagogen regelmatig scholingen gegeven aan ouders of docenten maar kan er ook training aangeboden worden aan kinderen zelf (om van hun faalangst af te komen of bijvoorbeeld over seksualiteit en vriendschap).

Samen met u gaat de orthopedagoog op zoek naar een aanpassing op maat in de opvoedingssituaties of de klas om het dagelijks leven van het kind (of volwassene) met beperking zou aangenaam mogelijk te maken.

De Sociale Bron zal bekend staan als vernieuwend, maar vooral dichtbij de mensen met een ondersteuningsvraag. We maken echt contact en onderzoeken samen met de klant waar een hulpvraag ligt.
Wat maakt jou een autisme specialist?

Een autisme specialist is een specialist binnen de ondersteuning van mensen met autisme. Een autisme specialist is volledig op de hoogte van alle inhoudelijke ontwikkelingen op het gebied van autisme en daardoor een expert in autistisch denken. Dit maakt dat een autisme specialist kan aansluiten bij de belevingswereld van mensen met autisme en van hieruit de vertaling kan maken naar de omgeving van de mensen met autisme. Bij de omgeving (ouders, familie, docenten, werkgevers) komen vaak veel vragen omhoog als ze te maken hebben met mensen met autisme. Een autisme-specialist kan zorgen voor de verbinding tussen mensen met autisme en hun omgeving. Tevens kan een autisme specialist zorgen voor de juiste aanpassingen in de omgeving van iemand met autisme, zodat de omgeving autisme vriendelijk wordt (door middel van concrete communicatie, visuele ondersteuning, structuur etc.). Dit kan bijvoorbeeld door te zoeken naar een passende werkplek, aanpassingen in de klas of binnen de woning. Een autisme specialist heeft alle tools in huis richting de omgeving en kan zelf op een passende manier contact maken met mensen met autisme.

Voor de titel autisme specialist is een post hbo opleiding nodig. Ik heb deze gevolgd via Autisme Centraal te Gent. De opleiding is geregistreerd bij de Stichting Post Hoger Beroeps Onderwijs Nederland. Binnen deze opleiding wordt zowel vanuit de theorie als de praktijk alle kennis en kunde omtrent autisme aangeboden, wat zorgt voor goed opgeleide professionals die hun weg weten te vinden in de praktijk met mensen met autisme.

Hoe borgt De Sociale Bron de kwaliteit van de geleverde zorg?
We waarborgen onze inhoudelijk kwaliteit door onze inhoudelijke kennis op het gebied van zorg en onderwijs actueel te houden. Dit doen we door middel van het lezen van vakliteratuur en wetenschappelijke artikelen, het volgen van scholingen, bezoeken van congressen en het deelnemen aan persoonlijke supervisie en intervisie binnen het vakgebied. Daarnaast volgen we de trends en nieuwe ontwikkelingen op het gebied van digitale middelen, scholing en cursussen via social media.
Op het gebied van diagnostisch onderzoek is ons kwaliteitskenmerk dat ik in het bezit ben van de diagnostische aantekening van de NVO (Nederlandse vereniging van orthopedagogen). Ook ben ik in het bezit van een erkend diploma als autisme specialist. Dit naast mijn masterdiploma Pedagogische wetenschappen.
We werken samen met inhoudelijk specialisten die ten alle tijde in het bezit zijn van een geldig diploma en de juiste behandelbevoegdheden op hun vakgebied. Daarnaast vragen wij van alle inhoudelijk specialisten die namens De Sociale Bron met client informatie (gaan) werken een verklaring omtrent gedrag.
Als je de toekomst van De Sociale Bron zou mogen schrijven, hoe zou dat er dan uit zien?

Ik zou voor de toekomst graag zien dat we een laagdrempelig aanbod houden met prikkelende scholingen op locatie en online, online consultatie op tijden dat het de klant uitkomt en diagnostiek zonder wachtlijsten. Ik hoop dat we een netwerk van verwijzers hebben opgebouwd, bijvoorbeeld huisartsen, scholen. En dat we scholing verzorgen op werkplekken van onze klanten zodat ze kunnen blijven deelnemen aan de maatschappij en niet uitvallen. De Sociale Bron zal bekend staan als vernieuwend, maar vooral dichtbij de mensen met een ondersteuningsvraag. We maken echt contact en onderzoeken samen met de klant waar een hulpvraag ligt. We zijn hierbij eerlijk richting klanten, Als we de vraag niet kunnen beantwoorden dan wijzen we onze klanten de juiste richting op zodat ze geen grote zoektocht hoeven te maken door zorgland. We steunen daarnaast een aantal maatschappelijke doelen vanuit onze visie op sociaal ondernemen en richten ons op gezondheid, vitaliteit en kwaliteit. Dat is de bron van waaruit we ondernemen.

Laatste berichten